
New  Privatisation  Plans:
Belarusian Authorities Prefer
Western Investors to Russian
On 20 January 2012, the authorities approved a new strategy to
attract  foreign  direct  investments.  This  document  can  be
regarded  as  a  new  invitation  for  foreign  business  with
advanced  technologies  to  take  part  in  privatization  in
Belarus. The authorities hope that Western businesses will
come despite the country's poor human rights record and their
failure to release all political prisoners. 

Although the Belarusian authorities welcome energy subsidies
from Russia and participate in Russia-sponsored integration
projects such as the Single Economic Space, they are reluctant
to invite big Russian business in. The pace of Belarusian
privatization  is  slow  –  although  many  trade  and  service
enterprises  were  privatized,  medium  and  large  industrial
enterprises still remain in state hands.  

Recent History of Privatization in Belarus

Over the last two decades, most trade and service enterprises
have  been  privatized  in  Belarus.  However,  instances  of
privatization  of  industrial  enterprises  remained  extremely
rare. Consider that between 2008 and 2010 only eight small and
medium industrial enterprises were privatized.

In early 2011, there was a debate among the ruling elite
between  the  proponents  and  opponents  of  privatization  of
industrial enterprises. Siarhiei Tkachev, an economic advisor
to Lukashenka, insisted that the state could be no less an
efficient owner than a private entity. Lukashenka said at that
time that he was tired of talking about the advantages of
private  ownership,  which  were  initiated  by  Prime  Minister

https://belarusdigest.com/story/new-privatisation-plans-belarusian-authorities-prefer-western-investors-to-russian/
https://belarusdigest.com/story/new-privatisation-plans-belarusian-authorities-prefer-western-investors-to-russian/
https://belarusdigest.com/story/new-privatisation-plans-belarusian-authorities-prefer-western-investors-to-russian/


Mikhail Miasnikovich and Deputy Prime Minister Siarhiei Rumas.

In the tough economic times of 2011 Lukashenka had to accept
arguments from proponents of the expansion of privatization.
The sale of unprofitable loss-making enterprises allowed to
them  to  put  money  into  the  state  budget.  Besides,  the
government  had  already  got  rid  of  its  obligation  to  pay
salaries to workers of such enterprises. Some hoped that the
purchase of enterprises by efficient owners would allow the
government to start collecting more taxes.

Under  the  privatization  program  for  2011  –  2013,  the
government plans to sell 168 small and medium enterprises.
However, so far only 38 companies have been sold for a total
amount of BYR 170,000,000,000 (about  $20,000,000).

At a meeting of the Council of Ministers on 20 January 2012,
many publicly agreed that the failure of the privatization
plan for 2011 was caused primarily by the fact that directors
of loss-making enterprises, fearing losing their jobs during
the  change  of  ownership,  hindered  the  preparation  of  the
enterprises for privatization in every possible way.

Therefore, a decision was taken to expand the privatization
plan for 2012 significantly by including those enterprises
which were not sold in 2011 and those which were planned for
sale in 2013. The government approved a package of measures
which would not allow blocking of the privatization process.

On 20 January 2012, the Council of Ministers and the National
Bank  adopted  a  joint  resolution  on  a  Strategy  to  Attract
Direct Foreign Investment up to 2015. It is probably one of
the  most  interesting  documents  of  2012  to  understand  the
development of the situation in Belarus. This document can be
regarded  as  an  invitation  to  foreign  business,  which  has
advanced  technologies  and  is  willing  to  take  part  in
privatization  on  the  basis  of  transparent  schemes.  The
strategy  pays  a  lot  of  attention  to  public-private

https://belarusdigest.com/story/unwanted-privatization-4754


partnerships, economic liberalization, and overall improvement
of the economic climate in Belarus.

The document notes that:

the implementation of the strategy will lead to an annual
increase in the volume of direct foreign investment on a net
basis  (excluding  debt  to  the  direct  investor  for  goods
(works, services) in the amount of $7,000,000 – $7,500,000
before 2015 and to achieve at least 21 per cent share of
foreign investments in the investments of fixed assets. The
share of knowledge-intensive and high-technology products in
the total volume of exports of goods will increase to 14 per
cent.

The implementation of the strategy will also ensure the entry
of  Belarus  into  the  top  thirty  countries  with  the  best
business climate in the "Doing Business" rating of the World
Bank, and also the improvement of positions in the reports of
international  rating  agencies:  Moody's  Investors  Service,
Fitch Ratings, The Heritage Foundation and others.

Russian Businesses are Not Welcome

Lukashenka  and  the  First  Deputy  Prime  Minister  Uladzimir
Siamashka have said repeatedly that Russian oligarchs want to
buy tidbits of Belarusian state property for a pittance; they
do not want to take part in privatization on the basis of
transparent schemes. As Lukashenka said: "They want to fish in
troubled waters". Besides, officials have said repeatedly that
Russia is not a source of advanced technologies. In Russia,
they spend more electric energy and materials per unit of
output than in Belarus.

Russian observers note that Belarusian official authorities
intend to prevent Russian companies from buying Belarusian
enterprises  as  soon  as  privatization  takes  place  in  the



country.  It  is  worth  mentioning  that  only  one  out  of  38
privatized enterprises was sold to a Russian company in 2011
(it  was  a  clothing  manufacture  with  40  employees  in
Vitsiebsk.)

The strategy adoption should not be regarded in the context of
Belarus-China  relations  either.  Siamashka  reiterated  that
China  proposed  polluting  technologies.  Moreover,  the
Lukashenka regime treats China as a separate domain of its
foreign policy. As a rule, the documents on cooperation with
China are not directed to other stakeholders.

The strategy can be regarded as an invitation for Western
businesses  to  make  money  in  Belarus  in  cooperation  with
Belarusian top-ranking officials. Broadening of privatization
and economic liberalization in Belarus are primarily explained
by the interests of high-ranking officials.

Preference for Belarusian and Western Businesses

The  top-ranking  officials  and  Belarusian  businessmen  have
accumulated considerable funds. Lukashenka is no longer making
statements about the income of owners of luxury villas in posh
Minsk suburbs. Those people would like to see their money
working  more  efficiently  in  Belarus.  They  are  afraid  of
dealing  with  the  Russian  large-scale  business  with  its
criminal components and prefer to invite law-abiding partners
from the West.

A  representative  of  KAAS  concern  management  (Germany)
delivered  the  following  statement  at  the  Minsk  Forum  in
November 2008: “German business goes to the places where it is
possible to make profit. It is possible to run a successful
business even in China.” Such remarks were actively hailed by
the invited governmental officials. They nodded in approval
and smiled.

The  Belarusian  governmental  officials  believe  that  the
aggravation of political relations with the West will not



become a barrier for Western business. The top governmental
officials hope that Western businesses can come to Belarus, if
they are offered attractive conditions and personal guarantees
(i.e., let’s make a profit together). Their thinking is that
they would do business in Belarus just like they do it in
Azerbaijan,  Kazakhstan,  Uzbekistan,  and  the  increasingly
authoritarian  Russia.  Only  time  will  tell  whether  their
strategy will work. 

Andrei Liakhovich

Andrei Liakhovich is a contributing author. He directs the
Center for Political Education in Minsk.

The Road to Russia is Paved
with Good Intentions
On 16 December two Belarusian citizens were added to the EU
visa ban list, and EU assets of three companies associated
with the Belarusian regime were frozen. The European Union
continues to impose different sanctions on Belarus at the
request of human rights activists. However, this policy fails
to provide the EU with additional leverage in the country.

Today the EU can neither offer Belarus the prospect of EU
membership nor significantly increase the amount of Eastern
Partnership funding. If the Union wants Belarus to be more
pro-European, it should try to develop a new engagement policy
as Russia is steadily increasing its influence in Belarus with
far-reaching political and economic consequences.

Putin to Belarusians: “Fight For Joining Russia!”

https://belarusdigest.com/story/the-road-to-russia-is-paved-with-good-intentions/
https://belarusdigest.com/story/the-road-to-russia-is-paved-with-good-intentions/


The  Russian  state  is  interested  in  gaining  control  over
Belarus' economy and it has been coming closer to realizing
this task step-by-step every year. Recently Gazprom became the
owner of 100% of the shares of Beltransgaz – the Belarusian
national gas transit pipelines operator. On 8 December Gazprom
CEO Alexey Miller promised Beltransgaz employees a threefold
increase in their salaries at the request of Russian prime
minister Vladimir Putin. 

Russian  policymakers  are  trying  to  buy  the  loyalty  of
Belarusian citizens and convince workers of other Belarusian
enterprises to “fight for joining Russia”. Putin made this
statement on 1 August when he was answering question about the
possibility of the Belarusian and Russian people to live in a
united state.

What Russia Owns in Belarus

Russian bankers are actively penetrating into the Belarusian
banking  sphere.  Now  they  exercise  control  over  7  of  32
Belarusian  banks:  BPS-Bank  (owned  by  Sberbank),  former
Mezhtorgbank (owned by Alfa-bank), Belgazprombank (owned by
Gazprombank),  VTB-Belarus  and  Bank  Moscow-Minsk  (owned  by
VTB),  BelRosBank  (owned  by  Rosbank)  and  Belvnesheconombank
(owned by Russian Vnesheconombank).

Apart from the widespread penetration of Russian TV channels
in  Belarus,  Russian  businessmen  also  possess  certain
Belarusian mass media assets: leading Belarusian business and
political  newspaper  “Belgazeta”  and  popular  daily
“Komsomolskaya  Pravda”  (Grigoriy  Berezkin),  Planeta  journal
(Gazprom),  satellite  TV  and  internet  operator  “Kosmos-TV”
(Victor  Vekselberg),  newspaper  “Argumenty  i  fakty”  (Alexey
Ananyev  and  Dmitry  Ananyev),  Interfax-Zapad  (Mikhail
Komissar).

Russian businessmen have also bought almost all the leading
insurance  companies  of  Belarus:  TASK  (Sberbank),



Belvneshstrakh,  Belingosstrakh  (Oleg  Deripaska),  Brolli  and
Alvena (Sergey Sarkisov and Nikolay Sarkisov merged these two
companies into “Belrosstrakh”). They also possess significant
assets in the leading leasing companies (VTB-Leasing, BPS-
Leasing),  gambling  business  (Shangri  La  casino,  Columbus),
construction (Itera, Su-155), pharmaceutical industry (Ferain-
Bryncalov),  restaurant  business  (Il  Patio,  TGI  Fridays),
mobile  retail  (Euroset’,  Sviaznoy)  and  milk  industry
(Unimilk).

Construction  of  Polatsk  Hydropower  Plant  and  the  first
Belarusian  nuclear  power  plant  is  also  led  by  Russian
companies (Rosatom and Rostechnologies). Moreover, in November
Russian oligarch Mikhail Guceriev was granted the right to
construct  a  new  potash  processing  plant  in  Belarus  named
“Slavkaliy”.

Selling Sovereignty to Keep the Status Quo

All these facts clearly demonstrate that while the European
Union is trying to put on pressure, Belarusian policymakers
adjust their foreign policy and investment priorities without
any significant changes in its internal politics.

Some opposition groups appeal to the Western community to ban
the 2014 World Hockey Championship in Minsk, and urge the
withdrawl of Western companies and investments from Belarus.
They  also  demand  to  stop  any  cooperation  between  Western
corporations and institutions with Belarusian authorities and
companies (as in the case of Deutsche Bank and BNP Paribas).
Ironically, none of the groups picket Russian embassies or
Gazprom offices although it is Russia which provides billions
in economic subsidies to the Belarusian regime while Western
investment in Belarus is almost non-existent.

The  "pro-isolation"  group  within  the  Belarusian  opposition
hopes that pressure on Belarusian authorities will contribute
greatly to the democratization of Belarus through the fall of



the  regime  or  alterations  in  its  behaviour.  However,  the
authorities want to keep their grip on power without changing
their policies, so they simply ask Russian counterparts for
help.  And  they  do  get  this  help  in  exchange  for  further
concessions  on  economic  and  political  sovereignty  of  the
country.

When Europe Turns Away, Russia Steps In

Nowadays there is a very popular thought among the Belarusian
opposition  that  Lukashenka  uses  the  argument  for  the
strengthening  of  Russian  influence  in  order  to  intimidate
Western policymakers and manipulate Western public opinion.
Nevertheless,  this  logic  still  works:  the  more  Western
countries prefer to isolate Belarus, the more Russia gains
control over the Belarusian situation.

When  there  are  no  competitors  to  determine  the  future  of
Belarus' economy and politics, Belarusian assets lose their
value and Russian businessmen can easily buy them at lower
prices.  This  is  just  business  and  market  laws  in  action.
Following the creation of the Eurasian Economic Union, it is
extremely important for the European Union to offer convincing
incentives for Belarus and Ukraine or at least not to impede
European companies and NGOs from working with Belarusians.

Russia is not a much more democratic country than Belarus, but
the European Union considers it as one of its main partners in
a globaized world. The existence of large private independent
media  outlets,  international  organizations,  international
business and international investments in Russia prevents its
leaders  from  a  final  crackdown  on  its  civil  society  and
opposition.

The same situation could be true in Belarus. Lukashenka is
just a functionary of the Belarusian political system that is
shaped  by  different  variables.  When  Belarusian  exports  to
European countries surpassed the amount of Belarusian exports



to Russia, Lukashenka began to behave more friendly towards
the EU. Of course, he is prone to cooperation with Russian
leaders  who  are  more  similar  to  him  in  terms  of  their
mentality  and  policies.

However, when he understands that collaboration with the West
is beneficial, he becomes less radical in his statements and
actions. There were no political prisoners in Belarus from
September 2008 to December 2010 when Belarusian authorities
believed  in  the  will  of  Western  states  to  significantly
support the Belarusian economy.

On 30 November Russian Ambassador to Belarus Alexander Surikov
expressed  Russia's  interest  in  privatizing  the  Belarusian
Naftan and Mozyr oil refineries, as well as Minsk Automobile
Plant  (MAZ).  Earlier  Suleiman  Kerimov  wanted  to  buy  the
biggest potash manufacturer in the CIS, Belaruskali, for 15
billion US dollars, but Belarus was dissatisfied with the
price offered, so the issue has been put off for now. Consider
also that Russian mobile service operator MTS opted out of
buying the state's 51% stake in one of three Belarusian mobile
service operators – MTS Belarus.

Does Russia Want or Need to Incorporate Belarus?

Russia does not need to annex Belarus as it would provoke
tension on its borders, international condemnation and discord
with such an action. However, with the large amount of control
exerted  over  the  Belarusian  economy  and  its  military
potential, in the future it is not unforseeable that Russia
could create in Belarus a puppet government controlled by the
Kremlin,  which  will  significantly  influence  Belarusian
internal and foreign policy. When Russia reaches this point,
it will defend its Belarusian assets and rulers as its own,
which will make it even difficult for the West to influence
politics and human rights in Belarus. 

If  the  European  Union  wants  to  determine  something  in



Belarusian politics, it needs to strengthen its lobby and
economic  presence  in  Belarus.  It  also  needs  to  offer  the
Belarusian  population,  businessmen  and  civil  society
encouraging  incentives  to  be  pro-European.  Europe  can
dramatically  liberalize  its  visa  regime,  offer  better
opportunities in education such as the recently launched Open
Europe Scholarship Scheme and encourage Belarus participation
in the Bologna process and should not be afraid to deal with
Belarus.  

George Plaschinsky

 

Selling  Off  the  State  –
Belarus  in  Western  Press
Digest
Auctioning of government property, a familiar debate about the
extent  of  Lukashenka’s  domestic  legitimacy,  and  a  few
sensationalist  words  about  life  inside  a  police  state:  a
round-up of Western coverage of Belarus over the last month.

Selling  off  the  state.  The  Belarusian  Central  Bank’s
auctioning of office supplies and furniture has drawn the most
interest  this  month.  The  Guardian,  The  Independent  and
Business Insider Europe reported on the auction of more than
500 office items at the end of October. The Guardian drew a
clear link between the sale of safes, suitcases, and even a
cardboard box, and Belarus’ crippled economy, but reported
that a Central Bank spokesman denied that the auction had
anything to do with the crisis.

https://belarusdigest.com/story/towards-effective-eu-lobby-inside-belarusian-regime-6404
https://belarusdigest.com/story/border-forever-minsk-restricts-local-border-traffic-eu-states-6880
https://belarusdigest.com/story/three-reasons-why-belarus-should-be-part-bologna-process-6960
https://belarusdigest.com/story/selling-off-the-state-belarus-in-western-press-digest/
https://belarusdigest.com/story/selling-off-the-state-belarus-in-western-press-digest/
https://belarusdigest.com/story/selling-off-the-state-belarus-in-western-press-digest/
http://www.guardian.co.uk/world/2011/oct/19/belarus-central-bank-sells-office-furniture?newsfeed=true
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/belarus-central-bank-firesale-to-raise-16310000-ndash-but-it-needs-1634bn-2372976.html
http://articles.businessinsider.com/2011-10-19/europe/30296878_1_alexander-lukashenko-belarus-furniture-and-other-items


Rule Through Fear or Consent? Two bloggers have been engaged
in a back-and-forth about the source of Lukashenka’s grip on
power: is it ultimately upheld through popular support or
through  authoritarianism?  Robin  Tom  West  insists  that
Lukashenka’s rule is maintained primarily through support from
a population which continues to welcome his strong leadership
and neo-Soviet policy model. West also prescribes that the US
engage in dialogue with the regime. Kapil Kommeredi, on the
other hand, insists that despite popularity in his early days,
Lukashenka’s power is essentially “underwritten by force”, and
that the West must not underplay the extent to which that the
opposition is stifled and in need of assistance.

Coerced  into  Compliance  The  Economist  for  one  suggests
repression of the opposition is alive and well. It reports on
the three young Belarusians who have revealed that they were
recruited by the KGB to spy on key opposition figures. The
three men have said that they were threatened with long jail
sentences if they did not comply; they also suggested that
duping their KGB masters was surprisingly easy. The article
notes that Lukashenka’s approval rating is at an all-time low,
but also points to the absence of any strong opposition leader
to challenge the president.

Western  Investors  Back  Down.  The  Independent  continues  to
cover the story of European banks' ties with the Belarusian
government. At the end of October they reported that Deutsche
Bank and BNP Paribas had followed Royal Bank of Scotland in
agreeing not to sell any more Belarusian government bonds,
following a campaign by Index on Censorship and Free Belarus
now. Russian Sberbank remains the only member of the syndicate
not to have declared an end to business with Lukashenka.

Ten  Steps  to  Lukashenka’s  Exit?  Seizing  on  Lukashenka’s
vulnerability in the context of the failing economy, Freedom
House president David Kramer has set out ten things the West
should and should not do to facilitate the regime’s demise. He
advocates  extending  sanctions  to  state-owned  businesses,

http://www.frumforum.com/oppression-in-belarus-the-unwelcome-truth
http://www.frumforum.com/belarus-dictator-popular-how-would-we-know
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/11/belarusian-dissidents
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/banks-halt-belarus-deals-over-repression-2375964.html
http://blog.freedomhouse.org/weblog/2011/11/dos-and-donts-on-belarus.html
http://blog.freedomhouse.org/weblog/2011/11/dos-and-donts-on-belarus.html


increasing pressure for release of all political prisoners,
engaging with civil society and preventing at all costs an IMF
loan. On this last point, Bloomberg has reported that the IMF
supports  the  government’s  recovery  plan  which  includes
boosting  exports  and  tightening  fiscal  policy,  and  has
reiterated that any loan is dependent on these reforms being
implemented. Lukashenka has voiced his opposition to the plan.

Minsk in literature Finally, Eric Almeida’s new thriller novel
Minsk Rises– only available as an e-book- has been reviewed by
Nina Sankovitch. In setting the scene of the book she suggests
Belarus is a “Soviet era dictatorship” in which all cultural
life is controlled by the government. As for the book itself,
it gets a positive review as a tale of a US businessman who
gets  caught  up  in  the  world  of  police  surveillance  and
government control.

EOC

Dodgy Bank Deals and Protest
Theatre  –  Western  Press
Digest
Belarus  has  returned  to  the  spotlight  of  Western  press
coverage after brief periods of interest which followed the
December 19th crackdown, subsequent international sanctions,
and April metro bombing. The new reports focus on the IMF loan
request  and  business  relations  between  the  West  and
Lukashenka’s  government.  An  occasional  mention  of  rights
abuses  appear  in  a  few  concerned  publications,  with  the
Belarus Free Theatre leading the way in raising awareness
amongst the Western public.

http://www.bloomberg.com/news/2011-11-10/lukashenko-slams-government-plan-to-stabilize-belarus-s-economy.html
http://www.huffingtonpost.com/nina-sankovitch/minsk-rising_b_1081859.html
https://belarusdigest.com/story/dodgy-bank-deals-and-protest-theatre-western-press-digest/
https://belarusdigest.com/story/dodgy-bank-deals-and-protest-theatre-western-press-digest/
https://belarusdigest.com/story/dodgy-bank-deals-and-protest-theatre-western-press-digest/


Western banks with dirty hands? The big Belarus story to the
make UK headlines has been the decision by a group of European
banks to finally cease raising Belarusian government bonds.
 More than $800m in government bonds were issued by UK bank
The Royal Bank of Scotland only a month after the December
election crackdown. The Independent continues to devote more
attention than any other major Western paper to Belarus. They
led with this story early this week and were highly critical
of such prolonged unethical investment by a state-owned bank.
They argue that the decision to stop selling the bonds was
only taken following considerable pressure from the campaign
groups Index on Censorship and Free Belarus Now.  

Evaluations of Belarus in the context of 20 years since the
1991 putsch appeared in a few sources. The Financial Times
talked to US think tanks who point to Belarus as an example of
those ex-USSR states where one leader has pushed out everyone
else. Fox News categorizes Belarus as one of the three most
authoritarian regimes in the former Soviet Union, and suggests
a change to Lukashenka’s rule looks extremely unlikely any
time soon.

The Belarusian request for an IMF bailout which began to be
considered on 29 August has gained some media attention. The
UK’s Independent reports that Belarus has introduced almonst
none of the conditions necessary for a loan which were laid
out earlier in the month. It describes two schools of thoughts
within the IMF: one that considers a loan without reform will
only strengthen Lukashenka’s oppressive regime, the other that
sees a loan as necessary to prevent Moscow from gaining even
more influence over Belarus.

US-Belarus tensions rise. Belarus’ decision to freeze their
pact with America to give up enriched uranium has hit US
headlines.  The  decision,  which  has  been  explained  as  a
response to the most recent wave of US economic sanctions, has
been described by the US State Department as “disappointing.”

http://www.independent.co.uk/opinion/leading-articles/leading-article-a-stateowned-bank-should-be-setting-an-ethical-example-2345547.html
http://www.ft.com/cms/s/0/005007d6-c9b2-11e0-b88b-00144feabdc0.html#axzz1VyLtWYWh
http://www.foxnews.com/world/2011/08/14/20-years-later-ex-ussr-is-cracked-mosaic/
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/jerome-taylor-dictators-grip-on-power-depends-on-imf-bailout-2345511.html
http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/jerome-taylor-dictators-grip-on-power-depends-on-imf-bailout-2345511.html
http://www.nytimes.com/2011/08/20/world/europe/20belarus.html?_r=1
http://www.nytimes.com/2011/08/20/world/europe/20belarus.html?_r=1


American experts have said they do not consider it likely the
stockpile will fall into the wrong hands.

Good news for the free press? Radio Free Europe reports on
changes in media consumption habits of Belarusians. Trust in
state media has fallen sharply over recent months according to
one  source,  due  to  the  increasing  disparity  between  the
hopeful  reports  on  the  economic  situation  given  in  state
papers and the daily hardships endured by ordinary people in
buying basic goods. The article is optimistic that the market
for  independent  news  is  expanding  beyond  the  traditional
intelligentsia, especially online, as people crave realistic
accounts of the current economic situation.  

Economic  hardship  and  reform.  The  deteriorating  economic
situation for ordinary people continues to draw attention.
Radio  Free  Europe  describes  ‘Belarus  on  the  Brink’:  Tom
Balmforth spoke with commentators in Belarus who predict the
situation will only worsen in the autumn, with incomes likely
to fall further and construction drying up entirely; this in
turn  may  spark  a  revival  of  this  summer’s  protests.  He
suggests  that  structural  reforms  to  the  economy  are  more
urgent  than  ever.  Bloomberg  reports  on  the  increasing
difficult of buying currency and meat products in Belarus,
noting  that  Russians  are  taking  advantage  of  the  crisis,
enjoying  favourable  black-market  rates  on  their  in-demand
Russian roubles.

Neighbours in the bad books. Jeremy Druker from Transitions
Online has expressed his disgust at recent revelations that
Lithuania  and  Poland  passed  information  to  the  Belarusian
authorities  which  aided  them  in  arresting  human  rights
activist Ales Bialatski. He reports that activists who had
regarded Poland as a safe haven feel betrayed.

Spreading  the  word.  Belarus  Free  Theatre  staged  their
production ‘Minsk 2011’ at the Edinburgh Arts Festival this
month. The Guardian  and The Telegraph offer very positive

http://www.rferl.org/content/as_state_media_loses_credibility_belarus_independent_press_struggles_to_fill_void/24313604.html
http://www.rferl.org/content/belarus_on_the_brink/24305822.html
http://www.bloomberg.com/news/2011-08-30/belarus-runs-out-of-meat-amid-currency-plunge.html
http://eastofcenter.tol.org/2011/08/and-now-poland-is-complicit-as-well/
http://eastofcenter.tol.org/2011/08/and-now-poland-is-complicit-as-well/
http://www.guardian.co.uk/culture/2011/aug/24/minsk-2011-review
http://www.telegraph.co.uk/culture/theatre/edinburgh-festival-reviews/8720117/Edinburgh-Festival-2011-Belarus-Free-Theatre-Pleasance-Courtyard-Edinburgh-review.html


reviews of the play, which treats issues of repression and
censorship in Belarus through the theme of sexuality. Both
consider it an important reminder of the repressive regimes
which exist beyond the UK and which deserve attention.

 


